Zwartkijker (2)

Eén zinnetje in het profiel van de ‘zwartkijker’ Frederik De Wilde, liet me niet los: volgens dit bericht zou hij zijn werk ‘Hostage’ zien als ‘een voortzetting van het oeuvre van Malevich, Reinhardt, Rothko en Yves Klein’.

Toch even kijken of ik het goed begrijp.

Malevich geldt als vertegenwoordiger van het suprematisme, dat wel wordt getypeerd als: gevoel roept techniek in leven. Kunst moet autonoom zijn. Verdere bedoelingen zijn uit den boze. Waarmee het zich stelt tegenover het constructivisme. Dat uitgaat van de overtuiging dat het leven juist door de techniek wordt beheerst. En daar impliciet uitspraken over doet.

Ad Reinhardt was een Amerikaans kunstenaar die kunst maakte, die alleen naar zichzelf verwees. Hij maakte ook een hele serie schilderijen bestaande uit kleurvlakken, waarvan de laatste (bijna) zwart waren.

Mark Rothko wordt gerekend tot de Colorfield Painting, een variant binnen het abstract expressionisme. Hij streefde ernaar ‘ingewikkelde gedachten eenvoudig weer te geven’. De kleurige vlakken waren bedoeld om de kijker min of meer in trance te brengen.

Het vlak van Yves Klein was vooral blauw, en wel in de variant die hij zelf uitvond. Er was veel meer wat hij blauw verfde. Op een gegeven momenten gebruikte hij modellen als penseel. Zijn hele leven beschouwde hij als zijn creatie.

Het ene vlak is het andere niet. Maar je hebt wel een bijschrijft nodig om het door het te hebben …

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s